(I) Kaj je ‘greenwashing’?
Greenwashing je postopek posredovanja napačnih vtisov ali zavajajočih informacij o tem, kako so izdelki nekega podjetja okolju prijazni. Vključuje neosnovane trditve, s katerimi želi podjetje zavajati potrošnike, da verjamejo, da so izdelki okolju prijazni ali imajo nanj večji pozitivni vpliv, kot ga dejansko imajo. Do greenwashinga pride lahko tudi takrat, ko podjetje skuša poudariti trajnostne vidike izdelka, da bi zasenčilo sodelovanje podjetja v praksah, ki škodujejo okolju.
Greenwashing se izvaja preko uporabe okoljevarstvenih podob, zavajajočih etiket in prikrivanja kompromisov. Gre za besedno igro, ki izhaja iz angleškega izraza ‘whitewashing’, ki pomeni uporabo napačnih informacij za namerno skrivanje nepravilnosti, napak ali neprijetne situacije v upanju, da se bo zdelo manj slabo, kot je v resnici.
Kaj pa v praksi?
Podjetja greenwashing izvajajo preko sporočil za javnost in oglasov, znotraj katerih oglašujejo svoja prizadevanja za čisto energijo ali zmanjšanje onesnaževanja. Nedavno so se tako nekatera podjetja, ki sodijo med največje onesnaževalce (izpusti toplogrednih plinov), kot na primer konvencionalna energetska podjetja, skušala preimenovati v zagovornike varovanja okolja. To so skušali izpeljati preko postopka preimenovanja ali ponovnega pakiranja. Na ta način izdelki dajejo vtis, da so bolj naravni in vsebujejo manj kemikalij od konkurenčnih izdelkov.
(II) Kako lahko prepoznamo, da gre za greenwashing?
Greenwashing je precej pogost pojav. Študija TerraChoice ugotavlja, da je bilo več kot 95 % vzorcev izdelkov krivih vsaj ene oblike greenwashinga.
Obstajajo nekateri znaki, na katere moramo biti pozorni, da se ne ulovimo v past ‘greenwashinga’. Prvi od teh je nejasen jezik, pri čemer podjetja, ki se predstavljajo kot ‘zelena’, uporabljajo dvoumne izraze ali pa svoje ‘zelenosti’ ne podkrepijo z dodatnimi podrobnostmi. Pristno okoljevarstvena podjetja običajno podajo jasna zagotovila in podrobne ukrepe svojih okoljevarstvenih prizadevanj. Skladno s tem moramo biti pozorni na nepomembne trditve, ki jih podjetja uporabljajo, da bi se zdela bolj zelena.
Paziti moramo tudi na skrite kompromise, pri čemer podjetja prikažejo eno zeleno lastnost svojega izdelka, medtem ko prikrivajo ostale, manj okolju prijazne vidike svojih dejavnosti. Da bi se temu izognili, moramo: temeljito raziskati izdelke, ki jih kupujemo; previdno brati etikete in se zanašati na certificirane izdelke (zanje so opravljeni temeljiti preizkusi).
Podjetja, ki nas skušajo preslepiti na ta način, prav tako pogosto pretiravajo z uporabo zelenih slik in besed, ki se zdijo okoljevarstvene. Na primer, njihove strani vključujejo ogromno fotografij dreves, zelenih barv in poudarjajo, da gre za ‘okolju prijazno’ podjetje. Vse to je lahko le marketinška strategija podjetja, na katero moramo biti pozorni. Blagovne znamke, ki so resnično okolju prijazne, svoje trditve podpirajo z raziskavami in / ali dobrodelnimi pobudami, hkrati na svojih straneh vključujejo dokaze o okojevarstvenih prizadevanjih.
Greenwashing je tako še en razlog, zaradi katerega moramo biti odgovorni potrošniki, ki verjamejo dokazom in ne le besedam.